Weekend Ségou

February 8th, 2012  Posted at   mali
arrow   |   2 Commentsarrow

Ségou

Op weg van Bamako naar Ségou, controlepost met verkopers...

Deze ochtend gaat de wekker extra vroeg. We moeten snel achter elkaar douchen en zorgen dat we allemaal klaarstaan om de taxi te nemen; om 6.30 gaat de bus. Wanneer we in het donker op onze bus staan te wachten, blijkt dat de bus pas om 10.00 gaat. Dit wordt wachten, wachten, wachten. Normaal gesproken zouden we hiervan balen, maar hier in Mali nemen we de omstandigheden zoals ze zijn; stank, onhygiënisch, metalen banken en twee zieke meisjes. Om 10.30 vertrekt dan eindelijk de bus. De vijf uur durende rit in een oude wintersport bus doe je niet zo maar even. We hebben wel een mooi uitzicht vanuit de bus en zien het drukke stadsleven plaatsmaken voor uitgestrekte landschap vlaktes met Baobab – en mango bomen. Zo nu en dan rijden we langs een dorpje met allemaal mooie huisjes van leem. Aangekomen in Ségou valt de rust van de stad, Vergeleken met Bamako, meteen op. Best wel even fijn! Het eerste wat we doen is onze spullen op de kamer leggen, gezellig met z’n vijven op één kamer! En op naar het zwembad, waar we de rest van de dag blijven rondhangen. Best fijn na zo’n drukke week!

Bogolan workshop Ségou atelier N'domo

De volgende ochtend besteden we in de N’domo. Dit is een atelier in Ségou. N’domo is Bambara voor school. Do staat voor savoir en mo voor peché; naar kennis vissen. Binnen krijgen we les van een kunstenaar. Hij vertelt over de verschillende verftechnieken. Hij laat de blaadjes zien waar je geel mee maakt: n’galema, en het schors van de n’peku (wilde rozijnboom)waar je rood mee maakt.Om een kleur intens te krijgen is naast het koken ook het toevoegen van as essentieel. Naast Bogolanfini (modder op gekleurd doek) leren we nu ook over Basilan fini (doek gekleurd met n’galama) en Gala fini (indigo). Ook leren we een doek wit te maken met beur kanté. Dan mogen we allemaal een eigen mini Bogolan maken waarin we een verhaal vertellen door middel van de symbolen die men hier in Mali heel veel gebruikt. Dit leggen we in de zon te drogen zodat de kleuren mooi uit zullen komen. Ondertussen krijgen wij een rondleiding. Alles wordt hier op een ecologisch verantwoorde manier geproduceerd. Niets gaat verloren tijdens dit proces. Zo is er bijvoorbeeld een soort kelder waarin de bakken water, die gebruikt worden voor het uitspoelen van de Bogolan, geleegd. Een jaar later zal de onderlaag weer bestaan uit een laag Bogo van topkwaliteit! We hebben natuurlijk ook allemaal een leuk Bogolannetje gekocht om aan dit mooie initiatief wat bij te dragen.

Bogolan workshop in Ségou bij atelier N'domo

Veerle op het dak van de pinasse van Ségou naar Kalabougou.

In de middag varen we over de Niger in een pinas (een langwerpig bootje) naar een pottenbakkersdorpje. Onze gids kan ons onderweg de mooiste vogels aanwijzen. Zo zien we ontelbare zilverreigers en bijeneters. Na anderhalf uur worden we in het dorp ontvangen door honderden kindjes. We lopen door het dorp heen, door gangetjes, binnenplaatsjes en huisjes. We krijgen zo een goed beeld van het dorpsleven in Mali. De vrouwen zijn vandaag bezig met het maken van een grote brandstapel, het kleien van potten en het wassen van kleding; Dan wordt het wekelijkse pottenbakkersvuur aangestoken. Dit is megagroot, mega heet en af en toe hoor je een pot knappen. Terug in Ségou zien we ook nog waar de potten uit het dorpje verkocht worden.
Bij het vertrek uit Ségou vinden we het toch wel een beetje jammer. We hadden best langer willen blijven, maar we willen ook wel graag weer naar ‘huis’, naar Bamako.

2 Responses to “Weekend Ségou”

1. Ans says:

Wat leuk om te lezen. Hoop dat iedereen weer beetje fit is en dat jullie mooie dingen maken. Hoop ook op verslag over leeservaringen! Succes en geniet.

2. Ans says:

Trouwens: nog gedacht over toevoegen van info over d Malinese studenten? Wie zijn ze. Welk werk makende, etc.